torsdag 11 november 2010

Urin

Hade skola idag och vi lärde oss om olika mättningsmetoder  men det kommer jag lägga ut sen.


Urin/kiss

Idag vill jag skriva om urin, men varför just om urin? ju för att jag tycker att många tycker att det är äckligt.

Men vad är urin och vad innehåller det?
Urin är en vätska som utsöndras av njurarna och som samlas upp i urinblåsan som finns i nedre delen av kroppen.

Vilka ämne innehåller Urin?
Urinen består av vatten som är 95% och 2,5% består av resten som är olika näringsämnen som tex: vitaminer, mineraler, aminosyror, proteiner, kolhydrater, enzymer, hormoner, spårämnen och antikroppar. I urinen kan det finnas ca: 2.000 ämnen som :
Alanin Arginin Askorbinsyra Allantonin Aminosyror Bikarbonat Biotin Kalcium Kreatinin Cystin Dopamin Epinephrin Glukos Glucin Inositol Järn Lysin, totalt Magnesium Nitrogen, totalt Ornitin Phenylalanin Organisk fosfor Potasium Proteiner Riboflavin Urea Vitamin B6 Vitamin B12 Zink
 
Men hur kan detta hänga ihop med örat?
Ju många har ont i sina öron eller örat och de som har ont häller urin i örat, visst det låter äckligt iiieehh.
Men men när man har ont är det ingen som tänker på hur äcklig det är, utan häller urinet i örat, inte mycket men några droppar så klart. Urinet kan också lindrar smärtan som vitlök gör. Det har jag verkligen provat men jag känner många som har gjort det med.
Om detta är skadlig mot örat? jag tycker inte det men alla personer är känslliga på sitt sätt. Vissa tåler det vissa gör det inte, många tycker att urin är botmedel mot allt tex: mot sår. Jag har sett att barn kissar på pappas sår då när pappa skadade sig och det har bara läkt sig. Visst det låte sjukt men tyvär så är det.
Urin kan verkligen lindra smärtan och läka sår.
Många morföräldrar och farföräldrar tycker att urin är ren.

Jag kan avsluta med att urin hjälper, har provat det själv och tycker inte att det är skadlig. De som jag känner att inte fått några konsekvenser.

Inga kommentarer: