Att boka tid på vårdcentraler och kliniker per telefon kan orsaka stora problem för hörselskadade personer. Många människor som har nedsatt hörsel har vanliga telefoner som kan också också stora problem när de pratar med familj, vänner osv. Många som har hörapparter måste ta av sina hörapparater för att de ska kunna prata i telefon.
Idag finns det övriga tekniska hjälpmedel som kan hjälpa dig.
Visst är hörapparat det vanligaste hjälpmedlet för en person med hörselnedsättning. Ibland kan man ha behov av ytterligare hjälpmedel som alternativ eller komplement till hörapparaten. Många hjälpmedel är personliga liksom hörapparaterna och används t.ex. i hemmet. Det kan vara så kallade varseblivningshjälpmedel som kan indikera när dörr- eller telefonsignal ringer. Det kan också vara olika lyssningshjälpmedel som underlättar att höra telefon, radio, TV eller video. Personliga hjälpmedel kan man få via Landstingens hörselvård. Bestämmelserna är tyvärr mycket olika när det gäller tilldelning i olika delar av Sverige. Även om man inte kan få alla hjälpmedel kostnadsfritt bör man kunna få råd via hörselvården om vad som finns, vad som kan vara lämpligt och var det kan anskaffas.
Telefonhjälpmedel
Telefonen förekommer i dag i en mängd olika former som var och en har kunnat hjälpa hörselskadade på nya sätt. Varje typ kommenteras nedan.
Den "vanliga" telefonen kan förstärkas på olika sätt för att bli mer användbar för den hörselskadade. Det bästa är att fråga efter en modell som är direkt avsedd för hörselskadade, den ger då både en förstärkt akustisk nivå och ett förstärkt magnetfält och har en volymkontroll. Det finns också tillsatsapparater som kan användas till normala telefoner och som kan vara bra att ha på resa. I regel använder man hörapparaten på T-läge vid telefonering och slipper därigenom återkopplingstjut som annars kan uppträda vid M-lägeslyssning.
I dag använder fler och fler mobiltelefoner. De ger numera möjlighet att skicka både text och bild och därigenom kommunicera direkt via teckenspråk, vilket tidigare endast var möjligt med text- resp. bildtelefon. Ett problem när man lyssnar i en mobiltelefon är att den ger störningar i hörapparaten. Dessa kan minskas genom att ansluta en miniatyrslinga till mobiltelefonen. Genom att mobiltelefonens antenn då kommer längre ifrån hörapparaten minskar störningarna kraftigt. En annan möjlighet med moderna mobiltelefoner och moderna hörapparater är att använda en "blåtandsöverföring" mellan mobiltelefon och hörapparat.
Döva, gravt hörselskadade, talskadade samt dövblinda har rätt att få texttelefon. Om man är berättigad till en texttelefon har man även rätt till en anhörigtelefon. Med texttelefonen kan man sända och ta emot telefonsamtal från annan texttelefon. Samtal till eller från vanlig telefon görs via förmedlingscentralen för texttelefonsamtal, FÖC.
Bildtelefonen ger möjlighet att kommunicera direkt via teckenspråk och är också möjlig att få som alternativ till texttelefonen.
Övriga tekniska hjälpmedel
När man har en mycket grav hörselnedsättning eller dövhet, och speciellt om den är kombinerad med en synskada så är någon form av taktilt hjälpmedel, vibrator, lämpligast. Vibratorn är ofta utformad som en klocka som bärs runt armen och man kan trådlöst få information om någon intressant information finns från omgivningen. Det kan vara dörrsignal, telefonsignal eller olika former av larm.
För en person med hörselskada kan det vara extra svårt att vakna av väckarklocka eller att reagera på andra varningsljud under sömn. För detta finns olika väckningshjälpmedel. Om man bara behöver hjälp för att vakna av väckarklockan finns olika alternativ där klockan kan ha inbyggd vibrator eller också en till klockan ansluten yttre vibrator. Denna placeras under kudden eller på annan plats i sängen. Det finns numera många system som är lättanvända och bygger på en liten vibrator som kan fästas på handleden. Till dessa system kan man koppla dörrklocka, telefonsignal, babyvakt (en mikrofon vid barnets säng), brandvarnare och andra larm som kan vara aktuella. Även om dessa system från början var mest inriktade på personer med grava hörsel- och synskador har de i dag fått mer generell användning.
Du som är döv eller har gravt nedsatt hösel eller mild nedsatt hörsel tänk på:
Många vårdcentraler har automatisk telefonsvarare där man skall lämna namn och telefonnummer för att kunna boka tid.
Sedan blir man uppringd på vanlig telefon och det kommer inte fungera för att du kommer inte höra. Jag tycker att ni ska anmäla den till Socialstyrelsen eller försökringskassan för att alla människor och har rätt till vården.
Tycker ni om att prata i telefon så finns det mobiltelerfoner och vanliga telefoner som kan hjälpa er. Prata med din audionom om det för han/hon kommer hjälpa dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar