fredag 24 februari 2012

Samma apparat- olika resultat



En engelsk studie visar att det kan ha betydelse vilka förväntningar en person har vid utprovning av hörapparat. Deltagarna fick veta att de skulle jämföra en vanlig hörapparat och en med ny teknik, men i själva verket var hörapparaterna likadana. Trots det fick den ”nya” hörapparaten bättre resultat.



20 personer som var erfarna hörapparat­användare deltog i studien. Avsikten var att undersöka möjliga placebo­effekter i hörapparatutprovningar. Testet genomfördes vid ett tillfälle och personerna använde sina egna hörselgångsinsatser.

Alla hörapparaterna var programmerade efter samma standardinställning för ”en typisk hörselnedsättning”. Apparaterna bedömdes efter komfort, klarhet, intryck och allmän ljudkvalitet. Den påstått nya apparaten fick högre betyg i samtliga fall. Vid slutet av testet skulle de 20 deltagarna välja vilken de föredrog.

Det visade sig att 15 föredrog den ”nya”, medan fem inte kunde skilja dem åt, ingen valde den ”konventionella”. Små, men signifikanta, skillnader till förmån för den ”nya” hörapparaten kunde också utläsas vid tal-i-brus-test och vid bedömning av ljudkvalitet.

För att testet skulle bli så verkligt som möjligt hade det förberetts påhittade svar på frågor om hur den nya tekniken egentligen fungerade. Det var dock ingen av testpersonerna som frågade.

Mer än signalstyrka

– Studien har nyligen publicerats, men den har redan mött stort intresse. Vi har presenterat den på två konferenser för audiologer och forskare, säger Piers Dawes som gjort studien tillsammans med Samantha Powell och Kevin J Munro.

– Jag tror vår studie anknyter till en växande insikt inom audiologin att lyss­nande inte bara handlar om bästa möjliga signalstyrka i förhållande till bakgrundsljud, utan att det finns många andra viktiga faktorer som till exempel personlighet, kognitiva skillnader, samspel mellan människor och socialt sammanhang.

Studien tyder på att audionomernas attityd kan ha stor betydelse för resultatet?

– I klinisk medicinsk forskning associeras bättre resultat med läkare som upplevs som vänliga, sympatiska och har en positiv attityd. Jag är säker på att något liknande gäller även inom audiologi så att hörapparatanvändare troligen får bättre utfall när det gäller nytta och tillfredsställelse av sin hörapparat om de har stöd av en person som är positiv, sympatisk och kunnig.

Kan resultat som beror på en placeboeffekt kvarstå även under en längre tid?

– Ja, jag tror det kan vara möjligt. Inom klinisk medicin har forskning visat att nyttan av vissa sådana ­behandlingar har varit lång­livade, ibland längre än ett år.

– Vid utprovning av hörapparater skulle en etiskt korrekt användning av förväntningar kunna vara att man lyfter fram realistiska positiva förväntningar och skapar tillförsikt.

– Det här är något vi skulle vilja titta närmare på i kommande studier.

– Att ta sig tid att diskutera med patienten om möjligheter, svårigheter, farhågor kring användningen av hörapparaten är väl använd tid och kommer troligen att resultera i ett bättre resultat för patienten.

– Detta vet förmod­ligen redan bra utprovare, men det kan vara bra att ha vetenskapligt stöd för att det krävs såväl tid som expertkunskaper för att prova ut hörapparater.

Informera noggrant

Peter Nordqvist, vid Forskningsinstitutet Hörselbron, anser att det är intressanta resultat. Han poängterar att det visar vikten av att vara noggrann när man informerar om hörapparater.

– Man har tidigare vetat att det kan finnas en placebo­effekt, men det är så vitt jag vet första gången man har visat det så här tydligt.

Inga kommentarer: